Riskhantering, agilitet och kommunikation för att klara krisen

Tillväxt är något som de flesta företag strävar efter för att utveckla sina verksamheter. Under Corona pandemin har dock fokus förskjutits och nu kämpar många för att överhuvudtaget ha en affär och verksamhet kvar imorgon. Det gäller att inte gripas av panik.

Risker behöver bedömas både på kort och lång sikt och följas av anpassning. För många är de finansiella riskerna i form av likviditet, krediter etc det som skapar mest oro men det är viktigt att även se över marknadsrelaterade risker såsom konkurrenssituationen och tillgång på teknologi-teknik och verksamhetsrelaterade risker inom områden som kunder-kundstrukturer, leverantörer-leverantörskedjan, produktion och kompetensförsörjning. Både verksamheten och ledarskapet måste anpassas.

Det som är svårt under normala förhållanden visar sig ännu svårare nu. Känslan av att man som ledare är otillräcklig finns där ofta – hur ska man prioritera och hinna med när det är kris. Frågan ”Vart är vi på väg” behöver besvaras inom många områden och det är viktigt att kommunicera svaren öppet och ärligt i största möjliga mån. När det bränner till är stängda dörrar en grogrund för osäkerhet och spekulation bland både medarbetare och kunder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s